ENTRETEMENTO PARA TODOS
Autoras: Alba
Salgado Fernández, María Simón González, Noelia Vaqueiro Fernández e Irene
Villanueva Rodríguez.
Grado en
Educación Primaria
Informe final del proxecto de la
materia de Nova Tecnoloxías Aplicadas a la Educación del curso académico 2016/2017
O
proxecto que eliximos foi a adaptación dun contido audiovisual ao sistema da
linguaxe de signos español (LSE) e cunha narración en off describindo o contido
para que o vídeo poida ser accesible tanto para persoas xordas como invidentes.
O propio contido audiovisual realizámolo nós anteriormente co fin de
concienciar sobre a integración de persoas con discapacidade nas nosas aulas.
Cremos
que a adaptación dos contidos audiovisuais é moi importante na sociedade
actual. Son moitas as persoas xordas que se queixan de que non son capaces de
seguir os subtítulos que lles ofrecen series ou películas, xa sexa pola
velocidade á que aparecen como a escasa adecuación destes cos diálogos reais.
Para eles é moito máis sinxelo de seguir si están adaptados ao LSE. Tamén protestan
porque, con todo, as campañas electorais dos partidos si que están adaptadas ao
LSE, producíndolles a certeza de que o goberno só ofrécelles estes servizos nas
áreas que lles interesan máis.
Seguindo
esta liña creemos conveniente concienciar á sociedade de que existen os medios
necesarios para adaptar os contidos para todos con facilidade, xa sexan
informativos como lúdicos. Nós quixemos trasladar esta necesidade ás aulas
adaptando este contido para nenos. Sabemos que xa algunhas programacións
infantís comezan a desenvolver esta adaptación pero segue sendo escasa en
comparación á poboación afectada por algunhas destas discapacidades, que teñen
os mesmos dereitos de gozar dos contidos audiovisuais tal e como o facemos nós.
Como
futuros docentes, creemos conveniente a adaptación do contido transmitido a
todos os nosos alumnos e a concienciación dos nosos compañeiros para que eles
tamén a leven a cabo.
Quixemos
desenvolver, seguindo a temática do blog, un vídeo que todos os nosos alumnos,
aínda que teñan alguna discapacidade puideran desfrutar. A incluímos na materia
de valores sociais e cívicos, xa que esta materia concibe a necesidade de formar
aos alumnos como parte dunha sociedade.
O
propio contido do vídeo constitúe una ferramenta educativa para os nenos e
nenas xa que verán o caso dun rapaz de colexio, coma eles, e a actitude que
deben tomar con el para a súa correcta integración na aula.
2. CONTEXTO
Salceda é un
municipio urbano que se atopa nun
enclave xeográfico moi importante pois atópase a tan só 27 quilómetros da
cidade máis grande de Galicia que é Vigo
a cal alberga grandes empresa automobilísticas e navais así como un
amplo abanico do sector servizos, tamén é importante o Polígono Industrial das
Gándaras no que hai numerosas empresas do sector automobilístico ,alimenticio
,construción, madeireiros. Por último
outro factor económico importante e as famosas Canteiras de Granito do Porriño
as máis importantes de Galicia.
Esta integración curricular del proxecto está
dirixida a etapa de Educación Primaria
concretamente o curso de 4º de Primaria, na area de valores sociais e cívicos.
Na aula na que impartimos esta unidade didáctica
esta dirixida a un total 22 individuos
dos cales 12 son nenas e 10 son nenos, dos cales unha nena e un neno teñen unha
adaptación curricular debido a que unha
padece TEA sen déficit de atención e un
neno con TDAH.
3. CARACTERÍSTICAS XERAIS DOUS ALUMNOS SEGUNDO A SÚA IDADE
As características do alumando que deste centro
escolar corresponde aos nenos e nenas de sobre 9 anos, e dicir, de alumnos e
alumnas de 4 de primaria.
1. Son nenos e nenas de entre 8 e 10 anos acostumados a
vivir en zonas urbanas.
2. Son persoas que están en contacto con nenos/as
doutro país e doutra raza.
3. Son nenos e nenas que soen ter entre unha e dúas
actividades extraescolares ao saír de clase, polo que son moi traballadores.
4. Como viven cerca do mar non teñen moitos
coñecementos sobre as tarefas do campo (como pode ter a xente do interior) pero
en cambio si que teñen bastantes coñecementos sobre o mundo mariño.
Referido ás características psicolóxicas podemos
destacar as seguintes:
1. Os nenos de 9 anos xa teñen a capacidade de ocultar
as emocións que senten.
2. Con esa idade comezan a buscar o apoio tanto dos
seus pais como dos seus iguais.
3. Referido un pouco máis á amizade dicir que con 9
anos isto xa consiste na confianza, o efecto e a reciprocidade. É dicir, xa ven
aos amigos como aqueles que se axudan. Xa empezan a ter amizades máis
duradeiras.
4. A evolución lingüística destes nenos e nenas xa
están clasificadas na competencia adulta debido a que xa manexan as
concordancias entre artigos e pronomes?
5. Segundo Piaget, as persoas que cursan 4º de primaria
están na etapa das operacións concretas polo que xa teñen un pensamento ligado
ao mundo real, operacións de clasificación e conservación para os problemas
concretos.
4. CONTEXTO CURRICULAR
– Área de Valores sociais e cívicos.
Os Valores sociais e cívicos resultan fundamentais
na nosa sociedade, para que as persoas poidan exercer a cidadanía democrática e
participar plenamente na vida cívica e social.
De aí a importancia de que a educación facilite a
construción da identidade individual
e potencie relacións interpersoais enriquecedoras
para fortalecer a convivencia, consonte valores cívicos socialmente
recoñecidos. A área Valores sociais e cívicos axuda, en gran medida, a garantir
o dereito universal dos nenos e das nenas a recibir unha educación que lles
permita desenvolverse plenamente nas súas posibilidades, formarse no respecto
dos dereitos humanos e as liberdades fundamentais e prepararse para asumir unha
vida responsable nunha sociedade libre e tolerante coas diferenzas.
Así mesmo, reforza a preparación das persoas para
actuar como cidadanía participativa e implicada na mellora da cohesión, a
defensa e o desenvolvemento da sociedade democrática.
Esta formación inclúe a adquisición de competencias
sociais e cívicas –persoais, interpersoais e interculturais– para participar
dunha maneira eficaz e construtiva en sociedades cada vez máis diversificadas.
A proposta desta área, formar ás persoas desde o
inicio da educación primaria na reflexión e a vivencia de valores, responde á
preocupación por mellorar a calidade da educación de todo o alumnado,
fomentando o desenvolvemento de procesos educativos que potencien a
participación individual para lograr fins colectivos. Deste xeito, enriquécense
as experiencias sociais dos alumnos e das alumnas, tendo en conta que viven en
sociedade mentres se forman e que as vivencias compartidas na escola enriquecen
as súas aprendizaxes. A área incita á reflexión e propón aprendizaxes relativas
á dignidade persoal, ao respecto aos demais e aos valores sociais na
convivencia. En primeiro lugar, o propósito é que cada alumno e cada alumna
adquira as competencias necesarias para construír un autoconcepto axustado e
unha boa autoestima, para tomar iniciativas responsables e vivir con dignidade.
Unha vez elaborada a súa identidade persoal, o neno
e a nena están preparados
para recoñecer o outro ou outra. Por iso, indúcese á
empatía, ao respecto e á tolerancia
das outras persoas e propóñense elementos
relacionados coas habilidades necesarias
para relacionarse e actuar de acordo cos dereitos e
deberes humanos fundamentais.
Unha vez que as persoas somos quen de coñecernos e
aceptarnos á vez que comprendemos e respectamos os demais, podemos asumir a
complexidade da convivencia social. Neste momento, estimúlanse actitudes que
propician a interdependencia positiva, a cooperación e a solidariedade de
acordo cos valores, dereitos e deberes do Estatuto de Autonomía de Galicia e da
Constitución Española.
Neste sentido, favorécese a comprensión dos
principios de xustiza, liberdade e seguridade, sobre os que se asenta a
garantía da convivencia democrática, a promoción do progreso da cultura e da
economía, así como o establecemento e a colaboración no fortalecemento dunhas
relacións pacíficas e de eficaz cooperación entre todos os pobos da terra. Desta
maneira oriéntase aos alumnos e ás alumnas para comprender a realidade social, resolver
conflitos de forma reflexiva, dialogar para mellorar, respectar os valores
universais, crear un sistema de valores propios e participar activamente na
vida cívica de forma pacífica e democrática. Valores sociais e cívicos
contribúe a que o alumnado mellore a súa competencia para aprender e ter
iniciativa, estimulando a motivación, o esforzo e as capacidades de reflexión, síntese
e estruturación. Axúdaos a enfrontarse aos problemas, experimentar e realizar
proxectos en equipo, traballar de forma independente, tomar decisións e xerar alternativas
persoais.
A metodoloxía na aula debe fundamentarse na relación
entre o progreso persoal e o
académico, porque equilibrio afectivo e aprendizaxe
van unidos e fortalécense mutuamente.
O ensino da área require que o profesorado estimule
a axuda mutua e o traballo cooperativo, co que a través da comunicación oral, o
diálogo e a interacción entre o alumnado se contribuirá a desenvolver a
competencia para participar activamente nun equipo, a análise
e a reorganización das propias ideas, o respecto
crítico a outros puntos de vista, o recoñecemento dos propios valores e
limitacións, a adaptación ás necesidades colectivas e a solidariedade, a
asunción de responsabilidades e o respecto ás normas acordadas.
Debe potenciar, ademais, o desenvolvemento de
competencias que lles permitan aos
alumnos e as alumnas considerarse valiosos e
valiosas e axudar ás demais persoas, á vez
que se senten recoñecidos e recoñecidas e se mostran
receptivos e receptivas para recibir axuda na resolución de problemas.
Para facilitar a concreción curricular establécense
tres bloques de contidos. Non obstante, deben entenderse como un conxunto e
desenvolverse de forma global tendo en conta as conexións internas tanto a
nivel de curso como ao longo da etapa.
As propostas metodolóxicas son decisivas para
favorecer que se integren na súa vida
cotiá o coñecemento de principios, valores e
estratexias de regulación emocional, contribuíndo así á súa incorporación á
vida adulta de maneira satisfactoria, desenvolvendo a capacidade de asumir os
seus deberes e defender os seus dereitos, exercer a cidadanía activa e
desenvolver unha aprendizaxe permanente ao longo da vida.
Polo tanto, necesariamente, haberá que partir das
experiencias, problemas e intereses
do alumnado ─xa que todo o traballado nesta área ten
un compoñente vivencial─ para propiciar o pensamento en perspectiva e a
implicación emocional. Cumprirá deseñar tarefas e/ou proxectos de traballo en
contextos auténticos que permitan levar a cabo estas vivencias e que potencien
que cada rapaz e cada rapaza teñan os seus tempos e os seus espazos de
protagonismo e o recoñecemento da súa valía persoal e das súas contribucións
aosdiferentes grupos nos que desenvolven a actividade. De aí a importancia de propoñer
o traballo cooperativo para a realización das tarefas, que lles permite ás
alumnas e aos alumnos a análise, a expresión e a interpretación de pensamentos,
sentimentos e feitos en distintos contextos sociais e culturais, así como o uso
da linguaxe para regular a conduta e relacionarse cos demais.
Finalmente, mediante a toma de decisións baseadas en
xuízos morais e a resolución
de problemas e conflitos en colaboración,
contribúese á adquisición das competencias
necesarias para seguir diversos procesos de
pensamento, utilizar o razoamento lóxico e
analizar e axuizar criticamente os problemas sociais
e históricos.
4.1 Obxectivos xerais:
·
Desenvolver
hábitos de traballo individual e de equipo, de esforzo e de responsabilidade
no estudo, así como actitudes de confianza en si mesmo/a, sentido crítico,
iniciativa persoal, curiosidade, interese e creatividade na aprendizaxe, e
espírito emprendedor.
·
Iniciarse
na utilización, para a aprendizaxe, das tecnoloxías da información e da comunicación,
desenvolvendo un espírito crítico ante as mensaxes que reciben e elaboran.
·
Desenvolver
hábitos de traballo individual e de equipo, de esforzo e de responsabilidade
no estudo, así como actitudes de confianza en si mesmo/a, sentido crítico, iniciativa
persoal, curiosidade, interese e creatividade na aprendizaxe, e espírito
emprendedor.
4.2 Competencias
clave
- Competencia dixital (CD)
- Competencias sociais e cívicas (CSC)
- Aprender a aprender (CAA)
4.3 Área
A
CONVIVENCIA E OS VALORES SOCIAIS
4. ACTIVIDADES A REALIZAR
Breve
descrición, por orde, de cada actividade TIC utilizando la seguinte plantilla
Actividade 1: Comprensión del vídeo
|
|
Breve descrición: texto con ocos en
branco sobre el vídeo proxectado de diversidade en las aulas
|
|
Recursos utilizados: fuga de
palabras
|
|
Lugar de realización
|
□ Rincón TIC
|
Persoal
|
□ Mestre titor □ Mestro de apoyo
(PT o AL)
|
Agrupamento del alumnado
|
□ Pequeno grupo
|
Duración de la actividade
|
10 minutos
|
Actividade 2: Aprendemos todos
|
|
Breve descrición: En grupos de
catro persoas pensarán sobre palabras clave de la diversidade en las aulas,
así ao acabar entre todos realizarán una Nube de Palabras sobre el tema.
|
|
Recursos utilizados: Internet,
Cartolinas, colores y tesoiras: Nube de Palabras
|
|
Lugar de realización
|
□
Aula ordinaria e Rincón TIC
|
Persoal
|
□ Mestre titor □ Maestro de apoio
(PT o AL)
|
Agrupamento del alumnado
|
□ Gran grupos, dividido en grupos
de 4 persoas
|
Duración de la actividade
|
20 minutos
|
Actividade 3: Web quest
|
|
Breve descrición: Os alumnos
realizaran un webquest sobre a diversidade e os distintos recursos para a
adaptación dos compañeiros con distintas discapacidades nas nosas aulas
|
|
Recursos utilizados: web quest 2.0
|
|
Lugar de realización
|
□
Rincón TIC
|
Persoal
|
□ Mestre titor
|
Agrupamento del alumnado
|
□ Individual
|
Duración de la actividade
|
45 minutos
|
Actividade 4: Mandala
|
|
Breve Descrición: Os alumnos e
alumnas pintarán un mandala para que aprendan a relaxarse antes situación que
non están acostumados.
Desta maneira como teñen un
compañeiro con TDAH, aprenderán que sente ese neno.
|
|
Recursos Utilizados: Unha fotocopia
con un mandala impreso, lápices de cores
|
|
Lugar de realización
|
□
Aula ordinaria
|
Persoal
|
□ Mestre titor □ Maestro de apoio
(PT o AL)
|
Agrupamento del alumnado
|
□ Gran grupos
|
Duración de la actividade
|
20 minutos
|
Actividade 5: Puzzle
|
|
Breve Descrición: En grupos de tres
ou catro persoas realizarán un puzzle relacionado coa diversidade, de maneira
que aprendan un pouco mais sobre este tema dunha maneira algo mais divertida.
|
|
Recursos Utilizados: Puzzle que
traerá o profesor
|
|
Lugar de realización
|
□
Aula ordinaria
|
Persoal
|
□ Mestre titor □ Maestro de apoio
(PT o AL)
|
Agrupamento del alumnado
|
□ Gran grupos, divididos en grupos
de 3 ou 4 persoas
|
Duración de la actividade
|
20 minutos
|
Actividade 6: Sopa de Letras
|
|
Breve Descrición: Individualmente
os alumnos deberán de realizar as sopas de letras tanto en inglés coma en
español para que aprendan máis vocabulario sobre a diversidade.
|
|
Recursos Utilizados: Unhas
fotocopias coas sopas de letras en inglés e mais en castelán
|
|
Lugar de realización
|
□
Aula ordinaria
|
Persoal
|
□ Mestre titor □ Maestro de apoio
(PT o AL)
|
Agrupamento del alumnado
|
□ Gran grupos
|
Duración de la actividade
|
30 minutos
|
Actividad 1: Audiolibro
|
|
Breve descripción: Os alumnos deberán escoitar con
atención o audiolibro para poder realizar as actividades de comprensión
posteriores
|
|
Recursos utilizados: grabadora de voz e movie maker
|
|
Lugar de realización
|
□ Rincón TIC
|
Personal
|
□ Maestro tutor
|
Agrupamiento del alumnado
|
□ Individual
|
Duración de la actividad
|
5 minutos
|
Actividad 1: Cuento
|
|
Breve descripción: Os alumnos deberán lercon atención o
conto para poder realizar as actividades de comprensión posteriores
|
|
Recursos utilizados: plataforma de creación de contos
|
|
Lugar de realización
|
□ Rincón TIC
|
Personal
|
□ Maestro tutor
|
Agrupamiento del alumnado
|
□ Individual
|
Duración de la actividad
|
5 minutos
|
Actividad 1: Fuga de palabras
|
|
Breve descripción: Os alumnos deberán completar os ocos
coas palabras que faltan para demostrar a comprensión do audiolibro e do
conto
|
|
Recursos utilizados: (soporte y recurso TIC (programa,
software, aplicación….)
|
|
Lugar de realización
|
□ Aula ordinaria
|
Personal
|
□ Maestro tutor
|
Agrupamiento del alumnado
|
□ Parejas
|
Duración de la actividad
|
20 minutos
|
5. CONCLUSIÓNS:
Tras
haber finalizado este proxecto chegamos as seguintes conclusións
Cremos
que existen multitude de recursos tecnolóxicos para a inclusión da xente con discapacidade
e que en moitas ocasións non se empregan por descoñecemento. Ademais parece que
o goberno, pese a adoptar medidas para isto, non realiza as suficientes
inversións en recursos de este tipo.
Dende
as nosas aulas podemos colaborar para que pouco a pouco a integración vaia
progresando ata ser unha inclusión total
Real Decreto 105/2014. Diario Oficial de Galicia,
Galicia, 4 de setembro de 2014.
No hay comentarios:
Publicar un comentario